Jak zrobić pyszny i zdrowy koktajl? Mini smoothie poradnik ♡


Wiosna to fajny, rozwojowy czas. Powoli budzimy się z zimowego snu, więcej czasu spędzamy na świeżym powietrzu, czujemy potrzebę odświeżenia garderoby, zrzucamy ciepłe kurtki i buty, zmieniamy dietę na lżejszą, bogatszą w owoce i warzywa. Często to także czas zawalczenia o smuklejszą sylwetkę, która przez zimę mogła nabrać kilku dodatkowych kilogramów.

I u mnie we wszystkich tych obszarach życia pojawiają się na wiosnę zmiany. Mam więcej energii, więcej się ruszam, bardziej dbam o to, co jem. Dietę staram się wypełniać świeżymi, surowymi warzywami, co wiosną, w przeciwieństwie do zimy, nie jest już takie trudne.

Świeże owoce, warzywa i liście przemycam, na przykład, w koktajlach. To szybki sposób na przyjęcie dużej dawki witamin i błonnika, bez żmudnego krojenia, mieszania i przyprawiania, jak w przypadku sałatek.

Dziś chciałabym podzielić się z Wami moimi ulubionymi przepisami i kilkoma wskazówkami, jak zrobić dobry, zdrowy i sycący koktajl.

Król banan

Bazą niemal wszystkich moich koktajli jest banan. Najlepiej mocno dojrzały, z poczerniałą skórką, mięsisty i bardzo słodki. Nadaje koktajlom kremowości i cudownej słodyczy.

Aksamitna kremowość

Uwielbiam gładkie, gęste i bardzo kremowe koktajle. Taką kremowość, poza wspomnianym wyżej bananem, nadaje również awokado (koniecznie bardzo dojrzałe i miękkie), krem z blendowanych daktyli oraz masło orzechowe (lub migdałowe).

Koktajl z borówek jagód pyszny jak zrobić

Słodkie – kwaśne

Koktajle staram się komponować na zasadzie przeciwieństw: jeśli słodki banan to kontra dla niego może być pomarańcza lub nieco kwaskowy ananas. Dzięki takim zestawieniom uzyskujemy zbalansowany smak. Koktajl nie jest ani przesłodzony ani zbyt kwaśny. Dodatkową słodycz możemy uzyskać dodając miód, stewię, syrop z ahawy lub kilka namoczonych daktyli (albo po prostu syrop daktylowy), kwasowość natomiast z kilku łyżek soku z cytryny lub wrzuceniu na sam koniec kwaśnego kiwi (blendujemy je najkrócej ze względu na pestki, które po mocnym rozdrobnieniu nadadzą koktajlowi goryczy).

Super food

Do każdego koktajlu zawsze dodaję tzw. super food, czyli takie produkty, które mają szczególnie wysoką zawartość zdrowych składników (witamin, minerałów, antyoksydantów) lub wyjątkowe prozdrowotne działanie. Moje ulubione to siemię lniane, nasiona chia, awokado, płatki owsiane, kurkuma, jarmuż, orzechy włoskie, natka pietruszki. Dodaję je w zależności od kompozycji smakowej, choć siemię i chia sypię właściwie do każdego koktajlu, ponieważ są neutralne smakowo. W planach mam spróbowanie jeszcze trawy pszenicznej, macy i spiruliny.

Zielono mi

Ważnym składnikiem moich koktajli są także zielone liście. Najczęściej wybieram neutralny smakowo szpinak, który pasuje wszędzie. Dobry jest też jarmuż (choć on ma lekko kapustkowy posmak i ze względu na łodygi trzeba mieć do niego dobry blender), zielona sałata, natka pietruszki (w połączeniu z sokiem z cytryny, miętą, jabłkiem i wodą to najlepszy napój orzeźwiający na lato) oraz seler naciowy, bazylia i mięta. Jedne są typowymi wypełniaczami (jak szpinak czy sałata), inne mają za zadanie nadać mocny smak (jak bazylia, mięta czy natka).

Zalej to

Ostatnim etapem jest zalanie owoców i liści płynem. Jeśli używamy mocno wodnistych owoców, jak arbuz czy kilka soczystych pomarańczy i lubimy bardziej gęste smoothies, można ten etap pominąć. Ja uzupełniam blender wodą lub mlekiem roślinnym (mleka nadają odrobinę słodyczy), czasem też jogurtem naturalnym, który dodaje dodatkowej kwasowości. Moje ulubione napoje roślinne to mleko ryżowe, owsiane, z orzechów laskowych, migdałowe i kokosowe.


Przepisy na ulubione koktajle

Waniliowa borówka

  • Szklanka borówek lub jagód (mogą być mrożone)
  • Szklanka szpinaku
  • Duży banan
  • Pół szklanki płatków owsianych
  • Łyżeczka siemienia lnianego lub nasion chia
  • Szklanka mleka roślinnego (np. migdałowego lub kokosowego)
  • Pół łyżeczki ekstraktu waniliowego
  • Szczypta cynamonu
  • Owoce, szpinak, płatki, nasiona i przyprawy umieszczany w kielichu blendera, zalewam odrobiną mleka i wstępnie blenduję. Po chwili dolewam resztę i blenduję na gładko.

Mango & Banan

  • Szklanka pokrojonego mango
  • Duży, dojrzały banan,
  • Pół szklanki soku z pomarańczy
  • Pól szklanki mleka roślinnego
  • Łyżka płatków owsianych
  • Łyżeczka nasion chia
  • Wszystko wrzucamy do blendera i miksujemy na gładko.

Kremowe kiwi

  • 3 słodkie, dojrzałe kiwi
  • Małe jabłko
  • Duży, dojrzały banan
  • Kubeczek jogurtu naturalnego (150 g)
  • Łyżka płatków migdałowych
  • Opcjonalnie miód do dosłodzenia
  • Opcjonalnie woda, jeśli koktajl będzie zbyt gęsty.
  • Wszystko, poza kiwi, wrzucamy do kielicha blendera i miksujemy na gładko. Na sam koniec wrzucamy pokrojone w kosteczkę kiwi i krótko blendujemy.

Imbirowy zastrzyk energii

  • Szklanka szpinaku
  • 2 jabłka
  • Pół ogórka
  • Laska selera naciowego
  • Sok z połowy cytryny
  • 1-2 cm imbiru
  • Wszystko wrzucamy do blendera i miksujemy na gładko.

Bomba witaminowa

  • Jabłko
  • Łyżka posiekanej natki pietruszki
  • Sok z połowy cytryny
  • Szklanka wody
  • 1-2 cm imbiru
  • Kilka listków mięty
  • Wszystko wrzucamy do blendera i miksujemy na gładko.

Pina Colada

  • Banan
  • Szklanka pokrojonego w kostkę świeżego ananasa
  • Szklanka mleka kokosowego
  • Łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • Wszystko wrzucamy do blendera i miksujemy na gładko.


Jestem ciekawa, czy w Waszej diecie również pojawiają się koktajle? Jeśli skorzystacie z któregoś przepisu, dajcie znać w komentarzu.


Smacznego i na zdrowie ♡

Koktajl z borówek jagód pyszny jak zrobić

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error:
%d bloggers like this: